A milliárdos titokzatos terve: miért akarja megvenni a Royal Mailt?

Április végén egy cseh milliárdos, Daniel Kretinsky veszi át a 500 éves Royal Mail irányítását. Kretinsky, aki egy fociklub társtulajdonosa és jelentős befektető egy brit szupermarketláncban, számos kérdést felvet azzal kapcsolatban, hogy miért érdeklik őt a Royal Mail nehézségekkel küzdő intézményei. Az üzletember 49 éves, és a Sunday Times Rich List szerint 6 milliárd fontot ér, emellett Parisban és Londonban él, és eredetileg jogászként dolgozott, mielőtt a kormányzati és energiapolitikai piacon meggazdagodott volna.

Kretinsky különös stílusával és titokzatos megjelenésével máris elnyerte a „Cseh Szfinx” nevet. Az üzletkötés körüli izgalom ellenére, a Royal Mail ideális célpontnak tűnik egy globális olaj- és gázmilliárdos számára? A Royal Mail-t több mint 500 évvel ezelőtt alapította VIII. Henrik, és a brit élet szerves részét képezi, sokaknak kedves emlékeket idéz a postásról, aki a leveleiket és csomagjaikat hozza. Azonban az utóbbi években a Royal Mail helyzete romlott: veszteségeket könyveltek el, csökkent a piaci részesedésük, és sorozatos sztrájkok miatt a munkavállalókkal is megromlott a viszonyuk.

A levélküldési üzletáguk drámai csökkenése is aggasztó: az elküldött levelek száma 2004-ben 20 milliárd körül volt, míg tavaly ez a szám 7 milliárd alá csökkent. Decemberben a Royal Mail 10,5 millió font bírságot kapott az Ofcom-tól, mivel nem teljesítette az első és másodosztályú levelekre vonatkozó kézbesítési célokat. Ezzel párhuzamosan a csomagküldés iránti kereslet növekedése ellenére a Royal Mail piaci részesedése csökkent, mivel új versenytársak, mint a DPD, DHL, Amazon és Evri, elhódították a profitábilis üzletágak egy részét.

A Royal Mail-t 2012-ben választották el a Post Office-tól, majd 2013-ban privatizálták 3,3 milliárd font értékben. Az első kereskedési napon a részvények árfolyama 38%-kal emelkedett, ami kritikát váltott ki, hogy a céget olcsón adták el. A Covid idején, 2021 májusában a Royal Mail értéke meghaladta a 6 milliárd fontot, azonban Kretinsky 2022 áprilisi ajánlata idején a vállalat értéke 2 milliárd fölött volt, amikor 3,6 milliárd fontért vásárolta meg a céget.

Kretinsky célja, hogy a Royal Mail-t és annak anyavállalatát, az International Distribution Services-t (IDS) egy európai logisztikai konglomerátummá fejlessze. A Royal Mail számára a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy a vállalatnak jogi és szabályozási kötelezettségei vannak, amelyek megakadályozzák, hogy kizárólag a legjövedelmezőbb üzletágakra összpontosítson. Az úgynevezett „univerzális szolgáltatási kötelezettség” (USO) értelmében a Royal Mail-nek törvényileg kötelező leveleket kézbesítenie heti hat napon, csomagokat pedig heti öt napon minden brit címre.

Kretinsky azt állítja, hogy van terve a Royal Mail jövőjére, és célja a technológiai fejlesztésekbe és infrastrukturális beruházásokba való hosszú távú befektetés. Az Ofcom már vizsgálja az USO-t, és a Royal Mail reméli, hogy a másodosztályú levelek kézbesítési követelményeit csökkentik, ami évente 300 millió font megtakarítást jelentene. Kretinsky megígérte, hogy a kötelezettségeket tiszteletben tartja, de egyben a feltételek módosítását is sürgeti.

A Royal Mail jövőjével kapcsolatban sok kérdés merül fel. Kretinsky terve az, hogy a GLS, a Royal Mail anyavállalatának európai csomagszolgáltatása, profitábilis növekedést biztosítson, míg a Royal Mail továbbra is küzd a csökkenő levélküldési volumennel. A GLS tavaly 320 millió font profitot termelt, míg a Royal Mail 348 millió font veszteséget könyvelt el. A cseh milliárdos elmondása szerint a célja a vállalatok egyesítése és nem a szétszedése, és a hosszú távú növekedésre összpontosít.

A szakszervezetek, amelyek kezdetben aggódva figyelték Kretinsky lépéseit, a tárgyalások során sikeresen elértek több időben korlátozott kötelezettséget, például hogy két évig nem lesznek kötelező elbocsátások. A Royal Mail jövője tehát izgalmas és kihívásokkal teli időszak előtt áll, ahol a fejlődés kulcsa a technológiai innovációban és a piaci részesedés helyreállításában rejlik. Kretinsky érkezése új reményeket táplálhat, hogy a Royal Mail visszanyerje régi fényét, és a jövőben versenyképesebbé váljon a piacon.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cn4mm3kx0v2o

Ajánlott cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük