A Heathrow Repülőtér működését drámaian befolyásoló tűzeset okai továbbra is ismeretlenek, állapítja meg egy friss előzetes jelentés. A londoni repülőtér március 21-én zárta be kapuit, miután a környező elektromos alállomásnál keletkezett tűz áramkimaradáshoz vezetett. A tűz az előző este, március 20-án kezdődött, és a National Energy System Operator (Neso) nyilatkozata szerint egy transzformátor lecsatlakozása és kigyulladása okozta a problémát a Hayes-i alállomásnál, ami nyugaton található Londonban. A Neso végső jelentése várhatóan június végére készül el, és a Heathrow vezetősége reméli, hogy az a tűz okait is feltárja.
A Metropolitan Rendőrség terrorizmusellenes egysége már megkezdte a tűz kezdeti vizsgálatát, de a Neso megjegyezte, hogy a nyomozók nem találtak olyan bizonyítékot, amely arra utalna, hogy az esemény gyanús lenne. A tűz által okozott áramkimaradás és a Heathrow lezárása több mint 270,000 utazást érintett világszerte. Ed Miliband, az Energiáért felelős miniszter, az incidens után sürgős vizsgálatot rendelt el, hogy megakadályozzák, hogy hasonló esetek a jövőben is előforduljanak, és kérte a Neso-t, hogy a kezdeti megállapításait hat héten belül terjessze elő.
A Heathrow irányítása már kritikát kapott a repülőtér bezárásának döntéséért, valamint a hosszú ideig tartó leállás miatt. A Neso tájékoztatása szerint a repülőtér termináljaira hét órával a repülések újraindítása előtt állították vissza az áramellátást. A jelentés részletes idővonalat is tartalmazott, amely szerint a tűz a North Hyde alállomásnál, amely az 1960-as években épült, március 20-án 23:21 GMT-kor kezdődött, és „szimultán kapcsolati veszteséget” eredményezett. Az áramkimaradás összesen 66,919 háztartást és kereskedelmi ügyfelet érintett, beleértve a Heathrow-t is. A Met Rendőrség 00:42-kor nyilvánította különleges eseménnyé az incidenst, és a Heathrow vezetősége 01:11-kor hozta meg a repülőtér bezárásáról szóló döntést.
Fintan Slye, a Neso vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy fontos, hogy a megfelelő tanulságokat levonják az incidensből, hogy a jövőbeli hasonló helyzeteket megelőzhessék, és hatékonyan tudják kezelni azokat, ha előfordulnak. Az áramot 06:25-kor állították vissza a Heathrow alállomásaira, egy közeli alállomás körüli áramkörök segítségével, és az összes négy utasterminál áramellátása 10:56-ra állt helyre. Azonban a repülések csak 18:00 után indultak újra, miután a biztonsági ellenőrzések befejeződtek. A repülőgépek az éjszaka folyamán landoltak és felszálltak, hogy a Heathrow visszanyerje teljes kapacitását. A Neso közlése szerint a repülőtér teljes újraenergizálása csak 14:23-ra fejeződött be.
A Heathrow repülőtér három elektromos alállomásra támaszkodik, és rendelkezik sürgősségi tartalék áramellátással, például dízelgenerátorokkal és akkumulátorokkal, amelyek azonban csak a kritikus biztonsági rendszerek működését biztosítják, mint például a leszálló berendezések és a kifutópálya világítása. Thomas Woldbye, a Heathrow vezérigazgatója korábban azt nyilatkozta, hogy a leállást nem az áramhiány okozta, hanem az idő, amit a sérült alállomás áramellátásának átkapcsolásához szükséges más üzemelő alállomásokra fordítottak. A repülőtér vezetősége, figyelembe véve annak „méretét és működési összetettségét”, a biztonsági okok miatt döntött a lezárás mellett.
A Heathrow közleménye szerint fontos, hogy a tűz keletkezéséről és a két transzformátorra gyakorolt hatásáról további világosságot nyerjenek, hogy a jövőben nagyobb ellenállást biztosíthassanak az Egyesült Királyság energiahálózatának. A North Hyde alállomást birtokló National Grid és a helyi áramelosztásért felelős SSEN üdvözölte az előzetes megállapításokat, és várják a Neso teljes jelentését. A Londoni Tűzoltóság, amely 70 tűzoltót küldött a helyszínre, korábban arról számolt be, hogy a tűz egy transzformátort érintett, amely szigetelő olajat tartalmazott, és teljesen lángra kapott. A tűzoltóság szerint a tűzoltóknak várniuk kellett, amíg a transzformátor lehűlt, mielőtt átvágták a fém burkolatot, hogy hozzáférjenek és eloltsák a nehezen elérhető tűzforrásokat. A jelentés nyilvánosságra hozatala után Miliband kijelentette: „Most várjuk a teljes jelentést, hogy megértsük, mi történt, és tanulságokat vonhassunk le az Egyesült Királyság energiaellátásának megerősítése érdekében.”