Repülőgépek GPS-ét hackelik: Új órák segíthetnek a biztonságuk megőrzésében

2024. január 17-én egy Ryanair járat Londonból Vilnius felé közelített a litván főváros repülőteréhez, amikor a leszállás hirtelen megszakadt. A Boeing 737 MAX 8-200 típusú repülőgép már csak körülbelül 850 láb (259 méter) magasan volt, amikor a gép globális helymeghatározó rendszere (GPS) váratlan interferenciát szenvedett el, ami kényszerleszállást eredményezett. A gép végül a tervezett célállomás helyett közel 400 kilométert (250 mérföldet) déli irányba, Varsóba, Lengyelország fővárosába kényszerült eltérni. A litván légügyi hatóságok később megerősítették, hogy a repülőgép GPS-jel interferenciának volt kitéve. Ez az esemény nem volt egyedülálló, hiszen az előző három hónapban több mint 800 GPS-jel interferenciát regisztráltak a litván légtérben. Észtország és Finnország is aggodalmát fejezte ki, Oroszországot vádolva azzal, hogy technológiát alkalmaz a műholdas navigációs jelek blokkolására a NATO keleti szárnyán. Oroszország azonban tagadta ezeket a vádakat.

A GPS-jamming nemcsak a légi közlekedést fenyegeti. 2017-ben egy kormányzati jelentés arra figyelmeztetett, hogy a GPS rendszeres blokkolása leállíthatja az Egyesült Királyság pénzügyi, áramellátási és kommunikációs rendszereit. Az emberek pontos helyének meghatározásához elengedhetetlen, hogy ismerjük az időt. A GPS úgy működik, hogy a felhasználók jeleket kapnak több műholdtól. Az az időtartam, ameddig egy jel eljut egy eszközhöz, lehetővé teszi, hogy pontosan meghatározzuk, hol vagyunk a Földön. Nagyon nagy atomórák közvetlen kapcsolatban állnak a műholdakkal, és lehetővé teszik számukra, hogy az időt 100 milliárdod másodperces pontossággal mérjék. Ez a precíz időmérés kulcsszerepet játszik a világ különböző gazdasági tevékenységeiben, beleértve a kommunikációs rendszereket, az elektromos hálózatokat és a pénzügyi hálózatokat. A GPS elvesztésének potenciális költsége napi 1,4 milliárd font is lehet, ami nem meglepő, hogy a GPS-jamming szerepel az Egyesült Királyság nemzeti kockázati nyilvántartásában, mint az egyik legnagyobb fenyegetés.

Ezeket a körülményeket figyelembe véve brit tudósok egy csoportját, akiket „Időuraknak” neveztek, arra kérték, hogy találjanak megoldást. A terv egyszerű: biztonságosabb alternatívát kell kifejleszteni a GPS helyett, amely lehetővé teszi új atomórák hordozható használatát, ahelyett, hogy műholdak jeleire támaszkodnának, amelyek blokkolhatók. Azonban a megvalósítás rendkívül nehéz: az atom erejének kihasználása, új típusú órák kifejlesztése és még az idő mérésének módjának megváltoztatása is szükséges, mindez néhány éven belül. Az Egyesült Királyság kormánya az utóbbi hónapokban kutatási kezdeményezéseket indított a GPS-jamming fenyegetésének kezelésére, de a prototípusok megbízható eszközökké alakítása, amelyeket egy napon a telefonjainkban is felhasználhatunk, hatalmas feladat.

Ez a kihívás párhuzamba állítható John Harrison 18. századi találmányával, aki egy hordozható órát fejlesztett ki a tengeri navigáció számára, megoldva a hosszúsági problémát, amely új kereskedelmi korszakot és felfedezések aranykorát indított el. Háromszáz évvel később a kutatók újra versenyt futnak egy új óra tökéletesítéséért, hogy megoldják a GPS problémát – és a hatás legalább olyan átalakító lehet, mint Harrison találmánya.

A GPS alternatívája iránti keresés a kvantumtechnológiák területére vezet, amely az atomok manipulálásának módjait kutatja. Az utóbbi években a kvantumszámítógépek fejlesztése iránti érdeklődés nőtt, de a navigáció és az idő mérésének javítása érdekében végbemenő csendes forradalom eddig háttérbe szorult. A brit kormány által tavaly decemberben létrehozott Kvantum-Képességű Helymeghatározás és Időzítés központja (QEPNT) a kvantum technológiák korai hatását várja ezen a téren.

A kutatók célja, hogy a jövőben egy hordozható navigációs rendszert fejlesszenek ki, amely 2-5 éven belül a piacon is elérhető lehet. Az NPL kutatói éppen egy úgynevezett optikai órát fejlesztenek, amely 100-szor pontosabb, mint a legpontosabb caesium órák. Az optikai órák bevezetése újradefiniálja az idő fogalmát, és a jövőbeni nemzeti időhálózatok kiépítése 2030-ra várható, amely lehetővé teszi az üzleti élet számára a biztonságos és pontos időmérési lehetőségeket.

A GPS-jamming problémája különösen aggasztó a brit hadsereg számára, hiszen konfliktusövezetekben, mint például Ukrajnában, ez komoly nehézségeket okoz. A tudósok célja, hogy a technológiát olyan környezetben is működőképessé tegyék, ahol számos zavaró tényező van jelen, mint például rezgések, nyomásváltozások és hőmérséklet-változások. Az új technológia célja, hogy mindenki számára elérhető legyen egy személyes GPS-rendszer, amely a miniatürizált optikai órán és gyroszkópon alapul, lehetővé téve a pontos tájékozódást és sebességmérést.

A kutatók évtizedekre vannak attól, hogy a technológiát a brit nemzeti infrastruktúrában teljes mértékben alkalmazzák, de a munka már zajlik. A jövőbeni fejlesztések révén remélhetőleg nemcsak a légi közlekedés, hanem a mindennapi élet is biztonságosabbá válik, ahogy a GPS-jamming incidensek száma növekszik. Az Időurak és a kvantumkutatók célja, hogy folytassák a múlt órásmesterének örökségét, átalakítva az idő mérését és védve az Egyesült Királyság kritikus rendszereit a GPS támadásoktól.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cq6yg204pvmo

Ajánlott cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük