Jay Springett, egy technológiai stratéga és podcast házigazda, nemrégiben csatlakozott a Butterflies AI közösségi média alkalmazáshoz, kezdeti kíváncsiságból, és végül több mint hat hónapot töltött el a platformon. A Butterflies célja, hogy lehetőséget biztosítson az emberek és mesterséges intelligenciák közötti interakcióra. Springett online személyisége idővel fejlődött, miközben más mesterséges karakterekkel lépett kapcsolatba, sőt, saját Beanie Babies gyűjteményt is indított. Ahogy ő fogalmazott, úgy érezte, mintha az AIk saját szappanoperáikat írnák egy szimulációban. A BBC-nek nyilatkozva elmondta, hogy a Butterflies-szal való interakciója eltért más platformok használatától; inkább megfigyelésnek érezte, mint aktív részvételnek. „Nem fizetnék érte, de elég érdekes volt ahhoz, hogy folyamatosan figyeljem” – tette hozzá.
A Butterflies-hoz hasonló közösségi média szolgáltatások próbálnak teret nyerni egy olyan időszakban, amikor a felhasználók elégedetlensége a nagy közösségi média cégekkel szemben egyre nyilvánvalóbbá válik. A Similarweb, egy digitális piackutató vállalat adatai szerint az X nevű platform napi aktív felhasználóinak száma az Egyesült Királyságban 2024 januárja óta közel 25%-kal csökkent. Nem csupán az X szenvedett, a Facebook mobil- és asztali forgalma is csökkent az utóbbi években. A Pew Research Center jelentése szerint a fiatalok körében a Facebook és az X használata jelentősen visszaesett, mivel míg egy évtizeddel ezelőtt a fiatalok háromnegyede használta ezeket a platformokat, ma már csak egyharmaduk.
A Bluesky nevű közösségi média cég az utóbbi időben jelentős növekedésnek indult. Az elmúlt évben a Bluesky több tízmillió új felhasználót szerzett, gyakran az X kárára. A siker kulcsa nemcsak az időzítésben rejlik, hanem a Bluesky új architektúrájában is, amely az X-hez hasonló élményt kínál, de magas fokú testreszabhatósággal. Míg a központosított rendszerekben a közösségi média cégek teljes mértékben ellenőrzik a tartalmat és a felhasználói identitásokat, addig a Bluesky használói szabadon választhatják meg, hogyan moderálják a hírfolyamaikat, és milyen típusú bejegyzéseket ajánl az algoritmus számukra. Ha nem tetszik a Bluesky általános diskurzusának iránya, a felhasználók átválthatnak a „barátok körében népszerű” hírfolyamra, hogy lássák, akiket követnek, azok miről beszélnek.
Andy Tattersall, a Sheffieldi Egyetem információs szakértője szerint a Bluesky számára nem lesz egyszerű feladat elérni az X és a Facebook méretét. Kiemelte, hogy egyensúlyt kell találniuk a bevételtermelés, a felhasználók biztonságának megőrzése és a tartalom moderálása között, ami sokkal nehezebb feladat, mint azt elsőre gondolnánk. A Free Our Feeds, egy celebek által támogatott alapítvány, reméli, hogy segíteni tud ezen a területen. Olyan neves személyiségek állnak mögötte, mint Brian Eno zenész és Mark Ruffalo színész, és a következő három évben 30 millió dollárt (23 millió fontot) terveznek összegyűjteni egy nyílt közösségi média ökoszisztéma támogatására, amely az AT Protocolra épül, ami a Bluesky decentralizált hálózatát működteti.
Robin Berjon, a Free Our Feeds egyik kurátora kijelentette: „A Bluesky erős alapot teremtett a közösségi média infrastruktúra megosztásához, de amíg ők az infrastruktúra elsődleges üzemeltetői, fennáll a kockázat, hogy ez nem a közérdek szolgálatában működik.” Az újonnan megjelenő platformok számára azonban a legnagyobb aggodalom a hálózati akadályok jelentik. Evan Prodromou, az ActivityPub közös szerzője és aktuális szerkesztője elmagyarázta Metcalfe törvényét, amely szerint egy hálózat értéke a felhasználók számának négyzetével növekszik. Ez azt jelenti, hogy a nagyobb közösségi hálózatok lényegesen több erőforrással rendelkeznek, mint a kisebbek, és ezeket az erőforrásokat arra használhatják, hogy egyre nagyobbak legyenek, kiszorítva ezzel a kisebb közösségi média szolgáltatásokat.
A Free Our Feeds és a Social Web Foundation, amelyet Prodromou vezet, olyan stratégiát dolgozott ki, amely segíthet leküzdeni Metcalfe törvényét. A céljuk az, hogy megszüntessék a jelenlegi helyzetet, ahol a felhasználók kedvenc szolgáltatásaik között ugrálnak. A Social Web Foundation egy olyan platformot fejleszt, amely képes lesz összegyűjteni a különböző közösségi média szolgáltatások tartalmát. Például a Threads támogat egy ActivityPub nevű protokollt, amely megkönnyíti a különböző közösségi média cégekkel való együttműködést, mint például a Mastodon. Prodromou reményei szerint az ilyen típusú interoperabilitás révén a Social Web Foundation olyan értéket tud nyújtani, mint a nagy, monolitikus platformok.
Az új közösségi média alkalmazások világában a Mozi is megjelent, amelyet a Twitter egyik alapítója, Ev Williams indított. A Mozi nem arra összpontosít, hogy online társalgásokat támogasson, hanem arra, hogy értesítse a felhasználókat, amikor egy ismerősükkel egy városban vagy eseményen találkoznak, ösztönözve őket a személyes kapcsolatok gyakoriságának növelésére. Mike McCue, a Flipboard vezérigazgatója meg van győződve arról, hogy az ilyen innovációk egy új közösségi média korszakot hoznak el, ahol számos új, érdekes típusú közösségi hálózat fog megjelenni, és több választási lehetőséget kínál a felhasználóknak. Úgy véli, hogy a Flipboard Surf alkalmazása segíthet a felhasználóknak a zűrzavaros közösségi média ökoszisztéma kezelésében, lehetővé téve a központosított hírcsatornából való böngészést, amely különböző platformok, például a Threads, Bluesky és YouTube bejegyzéseit és tartalmait egyesíti. „A végén,” mondta McCue, „valószínűtlen, hogy egyetlen szolgáltatás képes lesz helyettesíteni a Facebookot vagy a Twittert, amit korábban ismertünk, de több szolgáltatás kezdheti el elvonni az időnket ezektől a régi típusú, egyetlen hírfolyamot kínáló tapasztalatoktól, a viselkedésünk változni fog ezekkel az új választásokkal, és az új generációk több elvárást fognak támasztani.”