Phoo Magazin | Szilágyi Lenke
Született-alkati egzisztencialista: szomorú, kedvetlen, frusztrált, depresszív lélek, akinek épp ez legfontosabb ihletforrása, belső motivációja. Lassú, csendes képein valami örök őszbe vetve imbolyognak elveszett figurái, mintha a létezés egyetlen valósága és igazsága a magány lenne. Irgalmatlanul személyes, de ez mindig a művészi absztrakció utáni elvont személyesség.
Szilágyi Lenke, Phoo Magazin, Miltényi Tibor, Idézetek, Fotóművészet, Fekete-fehér, emberek, pilinszky, bukowsky, john lennon,
23833
single,single-post,postid-23833,single-format-gallery,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-1.6,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_non_responsive
  • mOman2015-4v
  • mOPyramids_2003
  • mOman2015-1
  • mOegyiptom_2003v

Szilágyi Lenke

 

 

Szilágyi Lenke 1976-80-között végezte a Kisképző Fotó-szakát. Ez a Neoavantgárd korstílus vége, ill. a Progresszív-fotó második korszakának a közepe (az első az 1920-as években volt). A konceptuális képzőművészeti fotóhasználat és a tiszta fotó olykor keveredett néhány jelentős művésznél – pl. Hajas Tibor – Vető János), de a fotóművészeti progressziót is fontos alkotók képviselték: pl. Kerekes Gábor, vagy Szerencsés János.

Frankfurt ffv

“Az élet az, ami veled történik, miközben neked más terveid vannak.”John Lennon

 

 

Lenke esztétikai érzékenysége távol állt minden koncepttől, de kíváncsian figyelte a művészeti Idő mozgását. Gondolom, mivel ha már érzed mi nem vagy, akkor máris közelebb jutottál ahhoz, ki is vagy valójában. Én egy nyitott, érdeklődő, eleven szellemű Lenkére emlékszem azokból az évekből. Ő már akkor is pont olyan lebegő, semmibe tűnő jelentésű képeket készített, mint klasszikus korszakában – a 80-90-es években – ,csak még igazi átütő erő nélkül.
“Az ember itt van, de nincs jelen a földön. Létezésének elveszett a jelentése.”Pilinszky
Érettségi után egycsapásra beérett különleges tehetsége: definiálhatatlan stílusú, atmoszférikus fotóköltészetével a 80-as évek – és a fotótörténet! – egyik jelentős művészévé vált.
“E véletlenszerű létezés az embert kegyetlenül legyilkolja.”Bukowski
Egyszemélyes stílusát nehéz pontosan körülírni – próbálkozni persze lehet. Nos: a kisszerű, közömbös, ócska, létezésre figyel, ezt dokumentálja, s emeli fel ugyanazzal a mozdulattal. Nem dokumentarista és nem is formalista, hanem valami harmadik. A nyomorult életből soha nem hazudik nagyszerű Létet – ahogyan a művészek gyakorta teszik. Banális témáit homályos metaforákkal emeli tiszta fotóköltészetté.

Rozsika-1

Lupeny-2005
“A metafora jelentése, hogy nem jelent semmi határozottat.”  – Paul de Man

“A metafora: felrobbant, önmagába roskadt jelentés.”Merleau-Ponty
Született-alkati egzisztencialista: szomorú, kedvetlen, frusztrált, depresszív lélek, akinek épp ez legfontosabb ihletforrása, belső motivációja. Lassú, csendes képein valami örök őszbe vetve imbolyognak elveszett figurái, mintha a létezés egyetlen valósága és igazsága a magány lenne. Irgalmatlanul személyes, de ez mindig a művészi absztrakció utáni elvont személyesség.
“A művekben csak az szárnyal, ami földhözragadt: szegénység és vereség és esendőség.”Pilinszky
Nyomasztó, komor tájain megalvad az idő: a jelen mindig valami titokzatos múlt. Talán arról beszél, hogy az Élet-nek nevezett vergődés egyáltalán nem akar semmit tőlünk. Feleslegesek vagyunk, míg körülöttünk gomolyog valami kiszámíthatatlan, gonosz izé. De ez a “mit keresünk egyáltalán ezen a földön?” – felismerés sosem melodramatikus felhangú érzelgős tragikum, inkább egy erős atmoszférikus sugallat.
“A művészet az élet katasztrófáinak nagy erővel való kifejezése.” – (Rilke)

 

 

20ev2

20ev1

“Nekünk kell saját fényünkkel a sötétséget megvilágítani. Senki nem teszi ezt meg helyettünk.”Bukowski
Se filozófiai, se transzcendentális érintettsége nincsen, de oly erős benne a magány ihlete, hogy az már transzcendens erejű. Ahogy egyik kedves festője, Farkas István is annyira elidegenedett képeket festett, hogy ezekkel már – a másik oldalról – megérintette a misztikát.

Nyari_delutan2001v
“mama nézd milyen szép/nézd ott a budi mögött/vérrel hányta le a búzatáblát/ki/ki hányta le vérrel a búzatáblát/nem látod mama/az isten hányta le”Tolnai Ottó
Mik hát egyéni stílusában az elmozdulások, újabb képeit illetően?
“Régen” ihlete olyan mindent elsöprő volt, hogy bármit fotózott, sikított róla, hogy Lenke követte el. Ma ez már nem ilyen egyértelmű, eklektikusabb lett, de – szerencsére! – a lényegi hang is megvan még, csak ritkábban szólal meg (pl. Lupényi képek).

 

Fiatalok2011-3b
“Régen minden egyetlen, egynemű, fiktív múltban játszódott, most mindenféle múltakat látok: 2500 éves turistaképeket a Piramisoknál, vagy száz év előtti érzékeny csoportképet”Fiatalok
Végül “régen” örök pillanatokat fotózott, mostanában inkább megrendezettnek tűnnek képei (még ha nem is azok adott esetben).
E finom elmozdulások mögött a lényeg maradt ami volt. Jelentékeny képei továbbra is atmoszférikus egzisztencialista költemények a metafizikai magányról.
“Nem azt a filozófiát, vagy metafizikát szeretem amelyik két lábon áll, hanem azt, amelyik repül és énekel.” – (Joubert)

 

 

 

Miltényi Tibor